Kvinder og overtro i middelalderen

Kvinder og overtrro i middelalderen blev bl.a. formidlet og fastholdt af kirken. Det skabte modsætninger mellem mænd og kvinder.

Tekst og foto af Ole Jensen.

Overtro er et begreb, der i middelalderen ofte knytter sig til kvinder og deres rolle i samfundet og i dagligdagen. Kvinderne tiltrak så at sige det underjordiske og djævlene kunne virke gennem dem, og kirken var med til at formidle dette. Dette syn fik konsekvenser for de følgende århundreder.

Her ser vi et kalkmaleri i Tuse Kirke nær Holbæk fra omkring 1475 af Isefjordmesteren Maleriet viser en kvinde, der kærner smør, mens hun drilles og skræmmes af to djævle. Middelalderen var præget af overtro og at kvinder havde en særlig relation til djævelskabet. Kvinderne tiltrak så at sige det underjordiske og djævlene kunne virke gennem dem, og kirken var med til at formidle dette. Dette syn fik konsekvenser for de følgende århundreder.
Kalkmaleri i Tuse Kirke nær Holbæk fra omkring 1475 af Isefjordmesteren Maleriet viser en kvinde, der kærner smør, mens hun drilles og skræmmes af to djævle. Middelalderen var præget af overtro og at kvinder havde en særlig relation til djævelskabet. 

Djævle i Tuse Kirke

Vi er i Tuse Kirke lidt vest for Holbæk. På kirkevælvet  ser vi et kalkmaleri fra ca. 1475 af Isefjordsmesteren, der forestiller en forskræmt kvinde. Hun er på begge sider omgivet af to grotesk malede djævle.  Kvinden er i færd med at kærne smør og djævlene intimiderer hende. Den ene har taget fat i kærnestaven, mens den anden har fat i hendes skuldre og fastholder hende. Kjolen på hendes venstre lår er gledet op under den venstre balde.  Hun er tydeligvis skræmt, men djævlene morer sig kosteligt.

Kalkmaleri i Tuse Kirke med næsten samme scene som det første ovenfor. Her tapper en en kvinde  øl, men også hun udsættes for drillende djævle. Hendes kjole er ydmygende  gledet op over den højre balle.
Kalkmaleri i Tuse Kirke med samme scene som ovenfor. Kvinden tapper øl, men også hun udsættes for drillende djævle. Hendes kjole er gledet op over den højre balle.

   Det samme gentager sig på et andet kalkmaleri overfor af samme mester. Her tapper en kvinde øl fra en tønde. En dævel morer sig med at tage fat i tønden, mens en anden har en pind eller et rør op mellem hendes ben. Her er kvindens kjole igen skubbet væk, så hendes  lår er blottet.

   Nu kunne man måske tro, at den slags grovheder var en undtagelse blandt de omkring 2000 kirker, der blev bygget i middelalderen. Men det var ingenlunde tilfældet. De findes mange steder. De er heller ikke blandt de groveste.

   Der eksisterede, mente man i datiden, en helt speciel relation mellem kvinderne og djævelskabet. Kvinderne tiltrak så at sige det underjordiske og djævlene kunne virke gennem dem.

Overtro og kvindesyn  i middelalderen

Lad os lige først sætte scenen: Langt den overvejende del af befolkningen boede på landet og var bønder og analfabeter. I den første del af  middelalderen var Danmark præget af krige og magtkampe. Det drejedde sig om konsolidering af kongemagten, hvor de små høvdingedømmer blev ryddet af vejen.

Af største betydning var også sygdom. Fra ca 1350 kom den altødelæggende pandemi: Pesten, eller den sorte død, hvor ca. 40% af befolkningen omkom. Pesten betød også, at der opstod de såkaldte ødegårde, og der kom stor mangel på arbejdskraft. Det betød dog, at bønderne efterhånden kunne forbedre deres livssituation. De befandt sig nemlig i en forbedret forhandlingssituation, omend på en ulykkelig baggrund.

   Middelalderen var også den periode, hvor kvindens rolle blev fastlagt for de følgende mange århundreder. I vikingetiden var mange mænd  på togt langt væk fra hjemmet og kvinderne indtog en relativ selvstændig rolle, med ansvar både for produktion og for hushold.

I dette kalkmaleri af Elmelundemesteren er vi flyttet sydpå til Keldby Kirke på Møn,  der viser en kvinde, der laver mad som hun tilsmager. I vikingetiden havde kvinderne en relativ selvstændig rolle, fordi mændene var fraværende og på togt. Men i middelalderen blev kvindernes rolle primært det hjemlige og at holde styr på husholdet.
Kalkmaleri i Keldby Kirke af Elmelundemesteren,  der viser en kvinde, der laver mad som hun tilsmager. I vikingetiden havde kvinderne en relativ selvstændig rolle, fordi mændene var fraværende og på togt. Men i middelalderen blev kvindernes rolle primært det hjemlige og at holde styr på husholdet.

Efterhånden som vikingetiden rindede ud, blev mændene igen bofaste. De tog igen den ledende rolle i den lokale økonomi og produktion. Som resultat blev kvinderne drevet tilbage til hjemmet.

Kvindens rolle på landet var nu at tage vare på husholdet: At føde børn og passe de små, lave mad, lave tøj, bistå med husdyrene, herunder at kærne smør, ølproduktion osv. De var mandens ejendom, på linje med kvæget.

For kvinderne kunne alt gå galt

For en kvinde kunne alt gå galt. Børnene var dødfødte eller fødtes med misdannelser. Smørret blev dårligt –  eller ville ikke kærnes, men blev ‘slimet’ eller blev til sejt skum (‘fråde’). Øllet – som på grund af det forurenede vand, var uhyre vigtig både for børn og voksne – kunne let blive dårligt i byggeprocessen.

   Alle disse dårligdomme, havde en helt speciel årsag, mente man: At ’det onde’ virkede gennem kvinderne og fra disse forplantede sig til det, de beskæftigede sig med. I middelalderen var verden befolket med overnaturlige skabninger, dæmoner og fantastiske væsener som elverne. Mange af dem var specielt aktive om natten, hvor alt kunne optræde forhekset og være farligt. Men det onde kunne også manifestere sig via kvinderne og fra dem, til f.eks. smørret de kærnede.

Kirkens rolle

Kirken var særlig befordrende for denne overtro i middelalderen. For overtro kunne udnyttes til at maksimere magten.

   Middelalderen var den periode, hvor Danmark blev etableret som en stat med et defineret territorium. Det skete gennem krige, politiske alliancer og andre svinestreger. Man viklede sig ud af vikingetidens høvdingedømmer. Det foregik alt sammen i en tæt og aktiv alliance med kirken, der voksede sig stor og allestedsnærværende. Men det skete uden opgør med den gamle asetro.

    Den gamle gudeverden levede for en tid videre og skiftede så langsomt form og indhold. Men overtroen levede videre. Og fra slutningen af 1300-tallet til Reformationen i 1536, blev den forstærket.  Måske fordi befolkningen oplevede større økonomisk frirum, og kirkens budskaber stod svagere og den reagerede følgelig. Kirken indførte for eksempel de såkaldte ’afladsbreve’ , hvor man kunne afkorte sin tid i Skærsilden. På kalkmalerierne så man flere og flere forfærdelige og skræmmende dommedagsscener. Og blandt bønderne og de fattige på landet, kunne man, som ovenfor vist fra Tuse Kirke, opleve skræmmende djævle og andre ugudelige væsener i aktion på kirkens hvælv – af alle steder.

   Den katolske middelalderkirke i Danmark nærede sig ved i sin dødskamp før reformationen ved at forstærke og fastholde overtroen over for kvinderne og skabe modsætninger mellem mand og kvinde.

   Dette kvindesyn var med til at skabe klangbunden for de kommende århundreder med bl.a. hekseprocesser, der i Europa kostede mellem 40 – 50.000 livet og i Danmark omkring 1.000. Og som kalkmaleriernes skildring af kvinder og trolddom, fastholdt de en forvredet og mystificerende modsætning mellem mænd og kvinder.

Link til min online webshop:

https://postertale.historiebloggen.com/collections/frontpage